fbpx
Zgub kilogramy, poczuj się sobą i miej ciało, które uwielbiasz. Dobre samopoczucie ciała i umysłu!

Mięśnie pleców i świetne ćwiczenia na plecy

Warto znać mięśnie pleców i w jakim ruchu one działają, żeby wykonywać prawidłowo ćwiczenia na plecy, żeby mieć silne, zdrowe i piękne plecy.

W skład budowy Twoich pleców wchodzą m.in. mięśnie:

Grupa głębokich mięśni grzbietu:

  • mięsień prostownik grzbietu (m. erector spinae)

Grupa powierzchownych mięśni grzbietu:

  • mięsień równoległoboczny (m. rhomboideus)
  • mięsień dźwigacz łopatki (m. elevator scapulae)
  • mięsień najszerszy grzbietu (m. latissimus dorsi )
  • mięsień czworoboczny (m. trapezius)
  • mięsień zębaty tylny górny i dolny (m. serratus posterior superior et inferior)
budowa pleców, mięśnie pleców

    Mięsień prostownik grzbietu jest głębokim mięśniem – leży na kręgach i rozpościera się od głowy do miednicy.

Składa się on z dwóch pasm mięśniowych: przyśrodkowego i bocznego.

Mięsień ten najsilniej jest rozwinięty w odcinku lędźwiowym i szyjnym kręgosłupa.

Prostownik grzbietu bierze udział w prostowaniu, skręcaniu i zginaniu w bok kręgosłupa.

Jest to też mięsień posturalny (odpowiedzialny za wyprostowaną postawę ciała).

Zatem nasza postawa ciała jest miernikiem stanu naszych mięśni.

     Mięsień równoległoboczny leży pod mięśniem czworobocznym i pociąga on oraz unosi łopatkę do góry.

     Mięsień dźwigacz łopatki też leży pod mięśniem czworobocznym. Mięsień ten unosił łopatkę i zgina szyję w bok.

    Mięsień najszerszy grzbietu jest jednym z najobszerniejszych mięśni ciała. Okrywa on dolną część grzbietu.

Bierze on udział w przywodzeniu, pociąganiu ku tyłowi i nawracaniu ramienia. Zatem działa bardzo intensywnie np. przy rzucie dyskiem lub oszczepem.

   Mięsień czworoboczny (mięsień kapturowy) okrywa mięsień równoległoboczny i dźwigacz łopatki.

Mięsień ten odchyla do tyłu i obraca głowę.

   Mięsień zębaty tylny górny znajduje się pod mięśniem równoległobocznym natomiast mięsień zębaty tylny dolny – pod mięśniem najszerszym grzbietu i częściowo czworobocznym.

Obydwa mięśnie pełnią głównie funkcje oddechowe.

Jeśli masz jakiekolwiek pytania związane z anatomią, zadaj mi je :).

Źródło: „Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego i fizjoterapii” –  Bogusław Marecki

Niezwykłe ćwiczenia na mięśnie pleców

Poniżej przedstawione jest ćwiczenie na prostownik grzbietu oraz częściowo na mięśnie nóg, pośladków, ramion i barków.

ćwiczenia na mięśnie pleców

Klęk podparty. Wzrok skierowany na matę pomiędzy dłońmi. Unosimy na zmianę: prawą rękę i lewą nogę, potem: lewą rękę i prawą nogę.

Uwaga – plecy powinny być nieruchome (wciągnięcie brzucha Ci w tym pomoże).  Nie mogą się wyginać. Sprawdź w lustrze, czy dobrze wykonujesz to ćwiczenie!

Poczuj się bardziej sobą 💜
Bądź zadowolona ze swojego ciała ➤ heart

Poniżej przedstawione jest ćwiczenie głównie na prostownik grzbietu i czworoboczny grzbietu.

ćwiczenia na plecy

Leżenie przodem. Dłonie leżą na karku. Wzrok skierowany na matę (ważne). Unoszenie w górę głowy i części klatki piersiowej. 

Zobacz więcej ciekawych ćwiczeń na plecy oraz świetne ćwiczenia na plecy w domu i zapisz się poniżej, aby otrzymać darmowy e-book.

Post angielski

,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tłumaczenie poniższego zdania: Przeczytałam i zgadzam się z polityką prywatności:

Zapisz mnie na newsletter i DARMOWY ebook – Sekrety spalania tkanki tłuszczowej!