fbpx
Zgub kilogramy, poczuj się sobą i miej ciało, które uwielbiasz. Dobre samopoczucie ciała i umysłu!

Karmienie piersią – odżywianie i ćwiczenia mamy

Jeśli zauważyłaś u swojego dziecka problemy z brzuszkiem, a karmisz go piersią, być może zmiana Twojej diety, pozwoli mu troszkę odpocząć od problemów trawiennych.

karmienie piersią

Karmiąca piersią mama powinna, szczególną uwagę wrócić na dietę, gdyż niektóre składniki pokarmu matki przechodzą do jej mleka. Składniki te mogą być źle tolerowane przez układ pokarmowy maluszka, który na początku jest jeszcze niedojrzały i bardzo wrażliwy.

Jak dokładnie może wyglądać dieta mamy karmiącej piersią?

Karmienie piersią w pierwszych tygodniach życia dziecka.

Przez pierwsze tygodnie mama powinna wybierać produkty z poniższych przykładów.

ŚNIADANIE:

  • sałata, rzodkiewka,
  • serek grani, sery topione, masło, 1 mleczny produkt dziennie (jeśli maleństwo nie ma skazy białkowej),
  • do 2 jajek w ciągu tygodnia (jeśli maleństwo nie jest uczulone na białko kurze),
  • chleb, bułki,
  • dżem (uwaga na dżemy truskawkowe – uczulają, śliwkowe – można, ale w małych ilościach),
  • kiełbasa, wędliny chude (jeśli robicie wędliny sami, nie używajcie soli peklowej, najlepiej ugotować lub upiec samemu mięso i kroić na kanapki, kupne wędliny mają dużo azotanów i soli)

OBIADY:

  • ZUPY – na bazie rosołu (bez kalafiora i fasolki): krupnik, rosół, barszcz ukraiński, biały żurek, pomidorowa, warzywna
  • KASZE, RYŻ, ZIEMNIAKI, BROKUŁY (ostrożnie), MARCHEWKA, MAKARONY
  • MIĘSO: mięso najlepiej gotowane, jeśli kotlety to smażone i duszone, ryby

PODWIECZOREK:

  • galaretka owocowa,
  • jeśli owoce to na początku jedynie jabłka i morele, (później dodajemy owoce miękkie typu: porzeczki i kilka gronek winogron),
  • owoce suszone do 2 dziennie (najlepiej rano na czczo, pomagają na zatwardzenie ;)),

NAPOJE:

  • należy pić co najmniej 1,5 litra wody niegazowanej dziennie,
  • jeśli soki to: jabłkowy, morelowy, porzeczkowy – rozcieńczone z wodą,
  • herbaty: z rumianku, mięty, owocowe.

PRODUKTY ZAKAZANE podczas karmienia piersią:

  • alkohol,
  • owoce cytrusowe, truskawki (powodują alergie u dziecka)
  • kakao, czekolada, orzeszki ziemne, miód,
  • gotowe przyprawy zawierające glutaminian sodu,
  • fast food.

Początkowo rezygnujemy z warzyw strączkowych, gdyż mogą powodować kolki u maleństwa.

Po czasie dodajemy 1 produkt, którego nie ma na liście wyżej wymienionych (np. banana)  i obserwujemy dziecko przez kilka dni czy nie występuje uczulenie lub kolki. Jeśli wszystko jest w porządku, to po czasie możemy dodać do własnego menu kolejny nowy składnik.

W razie jakichkolwiek wątpliwości odnośnie do odżywiania karmiącej mamy, skonsultuj się ze swoją położną lub pediatrą dziecka.

Powodzenia 🙂

Poczuj się bardziej sobą 💜
Bądź zadowolona ze swojego ciała ➤ heart

Ćwiczenia a karmienie piersią

Czy ćwiczenia fizyczne mają negatywny wpływ na skład mleka u kobiet karmiących piersią?

Ćwiczenia fizyczne o umiarkowanej intensywności nie mają negatywnego wpływu na skład mleka. Jednak zbyt intensywne ćwiczenia powodują zmniejszenie ilości przeciwciał w mleku, co sprawia, że dziecko może mieć mniejszą odporność i większą podatność na choroby.
Tutaj sprawdza się zasada: dbając o Siebie, dbasz lepiej o Swoje dziecko! 🙂
Pamiętaj, aby nigdy nie ćwiczyć zbyt intensywnie, “na siłę”. Zawsze “wsłuchaj się” w Swój organizm i ćwicz zgodnie ze Swoją kondycją.

Czy kwas mlekowy wydzielający się podczas ćwiczeń ma niekorzystny wpływ na mleko i czy zmienia smak mleka podczas karmienia piersią?

Kwas mlekowy wydzielający się w organizmie mamy podczas ćwiczeń może nieznacznie zmienić smak mleka i do niego przeniknąć. Jednak zazwyczaj nie przeszkadza to dziecku. Jeśli chcesz zminimalizować proces przenikania kwasu mlekowego do pokarmu, wystarczy, że zastosujesz się do paru prostych zasad:

  • ćwicz zgodnie ze Swoją kondycją, podczas zbyt intensywnego wysiłku wydziela się dużo więcej kwasu mlekowego niż podczas ćwiczeń umiarkowanych,
  • ćwicz krótko po karmieniu piersią, jeśli będziesz karmić dziecko zaraz po ćwiczeniach, Twój organizm nie zdąży zutylizować kwasu mlekowego z pokarmu. Ale nawet jeśli zdarzy Ci się karmić krótko po treningu, tragedia się nie stanie. Nieco zmieniony skład mleka nie powinien mieć wpływu na dziecko. 

Jeśli uważasz ten wpis karmienie piersią, jest wartościowy, podziel się nim ze znajomymi :).

Zobacz jeszcze świetne ćwiczenia z dzieckiem i zapisz się poniżej, jeśli chcesz zgubić zbędne kilogramy po ciąży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tłumaczenie poniższego zdania: Przeczytałam i zgadzam się z polityką prywatności:

Zapisz mnie na newsletter i DARMOWY ebook – Sekrety spalania tkanki tłuszczowej!