Spożywanie cukru ma silny związek z obniżoną odpornością, rakiem, chorobami układu krążenia, chorobami psychicznymi.

Jak cukier działa na mózg i inne organy w naszym ciele?

Każdy organ w naszym ciele jest dotknięty niszczącym działaniem cukru.

Cukier znacznie obniża odporność organizmu, przyczyniając się często do zapalenia płuc.

Na mózg cukier działa w podobny sposób i pobudza te same ośrodki, jak kokaina czy heroina. Przypuszcza się nawet, że działa on silniej niż kokaina.

Dr Richard Johnson, nefrolog z uniwersytetu w Kolorado w Denver powiedział:

Za każdym razem, gdy poznaję jakąś chorobę i szukam jej pierwotnej przyczyny, trafiam na cukier.”

Zaburzenia emocjonalne są jedynie pierwszym symptomem, niezdolności ludzkiego systemu do poradzenia sobie ze stresem spowodowanym uzależnieniem od cukru.

Inny naukowiec doradza:

Nikt nie powinien zaczynać leczenia psychiatrycznego bez wcześniejszego przeprowadzenia testu tolerancji glukozy.”

Często problemy wychowawcze z dziećmi czy nastolatkami znikają lub zmniejszają się po wyeliminowaniu cukru z ich diety.

 

cukier, odżywianie, dieta, odchudzanie, sugar, weith loss, diet,

Jakie mogą być objawy uzależnienia od cukru?

Objawy uzależnienia od cukru to między innymi: zmęczenie, nerwowość, depresja, łaknienie słodyczy, alergie, niskie ciśnienie krwi.

Jaki jest związek spożywania cukru z rakiem?

Dr David Servan-Schreiber w książce Antyrak w książce „Antyrak – Nowy styl życia” napisał:

Bardzo niepokojący jest fakt, że na uniwersytetach medycznych, prawie w ogóle nie poświęca się uwagi diecie. W większości pojęcia z zakresu żywienia rozsiane są po innych dyscyplinach, takich jak biochemia i epidemiologia. Moja ignorancja w dziedzinie żywienia, długo kazała mi traktować pogardliwie leczniczą rolę pokarmów”.

Doktor ten badał przyczyny występowania raka. Jako osoba, która chorowała na złośliwego raka mózgu przeżył 20 lat zamiast 6, które mu przepowiadano, dzięki odstawieniu cukru.

Zdaniem tego lekarza są trzy powody występowania raka:

– gigantyczna zwiększona w naszej diecie ilość cukru,

– zmiana składu chemicznego naszej żywności,

– wzrost ilości nowych produktów i nowych substancji chemicznych.

Niemiecki biolog zauważył, że: „metabolizm guzów złośliwych jest w dużej mierze uzależniony od spożycia glukozy.”

Insulina i czynnik IGF wspólnie podsycają procesy zapalne, które stymulują wzrost komórek i służą jako odżywka dla guzów, zwiększają zdolność komórek rakowych do rozprzestrzeniania się do sąsiednich tkanek.

Azjaci, spożywający produkty o niskiej zawartości cukru i niskim indeksie glikemicznym, od 5-10 razy rzadziej zapadają na raka wywoływanego przez hormony, niż ci którzy spożywają tego cukru i żywności przetworzonej dużo więcej, czyli obywatele krajów cywilizacji zachodniej.

Różni naukowcy dowiedli, że wysoki indeks glikemiczny, ma związek z rakiem piersi, jajników, prostaty, trzustki i okrężnicy.

Nie tylko chodzi o biały cukier, ale każde produkty o wysokim indeksie glikemicznym, których pożywanie sprawia, że więcej jest glukozy w organizmie, która jest pożywką dla nowotworów.

Przypadki rozbitków dowodzą, że łatwiej jest przeżyć na głodzie niż na cukrze.

Jeżeli cukier jest jedynym składnikiem diety, to jest gorszy niż głodowanie. Pijąc tylko czystą wodę, można przeżyć sporo czasu, ale pijąc tylko cukier z wodą, żyje się krótko.

Rafinowany cukier nie tylko nie dostarcza organizmowi danych wartości (np. minerały, witaminy), ale pozbawia nas tych wartości z organizmu. Minerały i witaminy, które są w naszym ciele, są potrzebne do zmetabolizowania cukru.

Taki mechanizm prowadzi to tworzenia dużej ilości toksyn, zakwaszenia organizmu i w efekcie powstają choroby degeneracyjne.

Utrata cennych pierwiastków i minerałów takich jak magnez czy wapń może prowadzić do ich nadmiernego poboru z kości i zębów co skutkuje próchnicą albo osteoporozą.

U młodzieży, która pije dużo napojów gazowanych notuje się niską gęstość tkanki kostnej.

Nadmiar cukru blokuje też przyswajanie cennych biopierwiastków np. selenu i cynku,

Z kolei brak cynku uniemożliwia przyswojenie witaminy A itp.

Cukier wyjaławia nasz organizm z witamin grupy B, ich niedobór odbija się fatalnie na funkcjonowaniu mózgu.

Witaminy te biorą bardzo ważną rolę w podziale kwasu glutaminowego, a on jest istotny dla funkcjonowania naszego umysłu. Przy niedoborze spada zdolność oceny, zapamiętywania i szwankuje system nerwowy.

Kolejne choroby nadmiernego spożywania cukru, to choroby układu krążenia.

Cukier jest magazynowany w wątrobie w formie glikogenu i jeśli jego ilość przekracza pojemność wątroby, wtedy zostaje uwolniony do krwi w postaci kwasów tłuszczowych – trójglicerydów, a to z kolei powoduje wzrost cholesterolu.

Badanie epidemiologiczne dowodzą, że istnieje związek między zawałem serca a zwiększonym spożyciem cukru.

 

Gdzie i w jakich ilościach możemy znaleźć cukier?

– puszka coli: 8 łyżeczek cukru,

– szklanka soku z kartonu: 10 łyżeczek cukru,

– ciastko z kremem i polewą czekoladową – 15 łyżeczek cukru,

– jogurt owocowy– 15 łyżeczek cukru

Dziennie człowiek zjada powyżej 22 łyżeczek cukru!

Cukier przyspiesza tworzenie kamieni żółciowych, może powodować zapalenie wyrostka robaczkowego, powstawanie kamieni w nerkach i niszczyć trzustkę oraz jelita.

Jest odpowiedzialny za powstawanie i rozwój 50 różnych schorzeń, w tym również schorzeń reumatoidalnych, zwyrodnienia kręgosłupa, krążków międzykręgowych.

Cukier osłabia nasz układ odpornościowy kilkunastokrotnie!

W licznych badaniach udowodniono związek między sprawnością komórek układu odpornościowego, a ilością spożywanego cukru.

Cukier czyni niezdolnymi do funkcjonowania białe ciałka krwi.

Nie ma znaczenia czy mówimy o cukrze trzcinowym czy buraczanym,

niewiele też zmienia czy cukier jest brązowy czy biały.

Cukier brązowy powstaje przez dodanie do cukru białego wcześniej usuniętej melasy i ponowne oszuszenie kryształów, ale zawartość minerałów jest śladowa w tym procesie. Cukier ten poza kolorem niczym się nie różni od cukru białego.

Pod wzlędem kaloryczności również nie ma większej różnicy między cukrem brązowym i białym:

100 gramów brązowego cukru zawiera 373 kcal

100 gramów białego cukru zawiera 396 kcal

Podobny indeks glikemiczny mają obydwa cukry, ogólnie wynoszący między 65-70.

Jeśli wybieramy coś z cukrem to musi być napisane „nierafinowany” lub „surowy” cukier trzcinowy.

Słowo „nierafinowane” oznacza, ze jest to cukier nieoczyszczony, czyli będzie zawierał niezbędne do zmetabolizowania pierwiastki czy witaminy i nie będzie ich pobierał z naszego organizmu.

Jednak zawsze jest to cukier i zawsze jest to sacharoza.

Zdrowe zamienniki cukru

Wybierając zamiennik cukru, trzeba wziąć pod uwagę parę czynników: przede wszystkim indeks glikemiczny, kaloryczność, zawartość witamin i minerałów, działanie prozdrowotne, sposób wytwarzania, walory smakowe i cenę.

Syrop z agawy

– jest trzykrotnie słodszy od cukru, więc potrzebujemy go mniej,

– posiada 4-5 razy niższy indeks glikemiczny od miodu,

– agawa zawiera spore ilości inuliny (naturalny probiotyk),

– obniża poziom cholesterolu,

– usprawnia pracę przewodu pokarmowego,

– dodatkowo zawiera sole mineralne (głównie cynk, żelazo, wapń, potas i magnez),

– indeks glikemiczny od 11-15 (wciąż jest niski)

Ciemny syrop surowy (zwany też nektarem) jest produkowany z korzenia i jest lepszy od jasnego (rafinowanego), który powstaje z rdzenia.

Syrop klonowy

– najlepszą jakość ma syrop klonowy typu A,

– ma gęstą konsystencję i bursztynową barwę,

– syrop klonowy jest bogaty: wapń, magnez, potas, fosfor, mangan, zawiera witaminy z grupy B, niacynę, biotynę, kwas foliowy,

– ma właściwości bakteriobójcze,

– jest od miodu mniej kaloryczny i dwa razy słodszy niż cukier,

– jego indeks glikemiczny wynosi 54,

Naukowcy rozpoznali w nim 54 substancje i wiele z nich o właściwościach przeciwzapalnych i antynowotworowych. Część związków odkrytych w syropie klonowym wpływa na enzymy istotne dla kontrolowania cukrzycy typu II.

Pięć przeciwutleniaczy syropu klonowego to dla naukowców zupełna nowość.

Cukier kokosowy i cukier palmowy

– ma średni indeks glikemiczny – 35

– jest bogaty w witaminy grupy B oraz witaminę C, cynk, potas, żelazo, niektóre aminokwasy,

– w pełni wartości zachowuje cukier niegotowany, czyli surowy,

– jest bardziej kaloryczny,

– ma dużą wartość antyoksydacyjną (220 orac)

Cukier brzozowy tzw. ksylitol

(cukier, który leczy)

– wzmacnia układ immunologiczny,

– zapobiega degeneracjom, chronicznym chorobom, opóźnia procesy starzenia się,

– nie fermentuje w przewodzie pokarmowym, nie zakwasza organizmu, alkalizuje organizm,

– zapobiega próchnicy, chorobom dziąseł, ogranicza rozwój pleśni i drożdżaków w układzie pokarmowym,

– jest niskokaloryczny,

– ma niski indeks glikemiczny (tylko 8), dzięki temu jest polecany dla diabetyków,

– ułatwia wchłanianie wapnia z pokarmu, co czyni go sprzymierzeńcem w walce z osteoporozą,

– potrafi likwidować drobne ubytki próchnicze, oraz zapalenie dziąseł i ozębnej, poprzez przywracanie właściwego pH śliny,

– ksylitol jest też składnikiem pasty do zębów w sklepach ze zdrową żywnością,

– 4-12 gramów ksylitolu dziennie wystarczy do całkowitego zabezpieczenia zębów,

– stosowanie ksylitolowego aerozolu do nosa ma zdolność hamowania rozwoju bakterii, odpowiedzialnych za zapalenie ucha środkowego oraz zmniejsza występowanie alergii, astmy i infekcji zatok,

– ksylitol może byś środkiem zapobiegawczym przeciw bakteryjnemu zapaleniu płuc i oskrzeli u chorych na muskowiscydozę.

Jeśli się zdecydujemy na kupno ksylitolu, to trzeba pamiętać, żeby kupować go z Finlandii a nie z Chin.

Stewia, (E 960)

– 3,5 grama wyciągu ze stewii może posłodzić więcej niż kilogram cukru,

– stewia nie zawiera kalorii,

– hamuje łaknienie, apetyt na słodycze, nie powoduje procesów fermentacyjnych w jelitach,

– ideks glikemiczny – 0, jest doskonała dla wszystkich chorych na cukrzycę,

– stewia reguluje ciśnienie,

– stewię używa się w innych proporcjach niż cukru,

– w smaku jest słodka i gorzkawa,

– liście stewii zawierają beta-karoten, witaminy grupy B, witaminę C, a także rutynę, cynk, magnez, żelazo, potas, wapń, chrom, mangan, selen, krzem, kobalt, cynk.

Podejrzewa się, że posiada kilkaset czynnie biologicznych związków, nie udało się ich jeszcze zidentyfikować.

Z uwagi na to, że nie ulega rozpadowi do temp. 200 stopni Celsjusza, dobrze nadaje sie do gotowania i pieczenia, bo nie rozkłada się pod wpływem wysokiej temperatury.

Jednak nie nadaje się do kruchych ciast, i nie będzie pożywką dla drożdży, (wtedy lepszy jest ksylitol).

Lukuma (sproszkowany owoc)

Zawiera karoteny, witaminy grupy B, minerały m.in. żelazo i błonnik, ma niski indeks glikemiczny.

Jadłoszyn (Mesquite)

– to warzywo stączkowe.

– ma dużo minerałow,

– równoważy poziom cukru,

– ma bardzo dużo błonnika,

– ma niski indeks glikemiczny.

Syrop daktylowy

Ma takie wartości jak daktyle.

Miód

– ma wysoki indeks glikemiczny – 60,

– ma wysoką kaloryczność, w 100 gramach mieści się 315 kcal,

– ma minerały i enzymy.

Wszystkie swoje wartości zachowuje miód surowy (niepasteryzowany).

Miodu nie powinno się używać, do słodzenia gorących napojów, żeby nie zniszczyć jego wartości.

Melasy

Mają przeciutleniacze, żelazo, wapń.

Każdy sobie może wybrać dobry zdrowy zamiennik cukru według własnego uznania i upodobań.

Są to fragmenty wykładu Pani Katarzyny Lewkowicz-Siejki pt.: „Cukier – legalny narkotyk. Jak wyjść z nałogu?”

Co o tym sądzisz?

komentarzy