fbpx
Zgub kilogramy, poczuj się sobą i miej ciało, które uwielbiasz. Dobre samopoczucie ciała i umysłu!

Ból kręgosłupa – jak sobie z nim radzić?

Z poniższego, ciekawego wykładu dowiesz się jakie są przyczyny bólu kręgosłupa, jak pozbyć się tej dolegliwości i co robić, aby nie pojawiła się ona w przyszłości. 

Poniżej przedstawiam niektóre fragmenty wykładu Agnieszki Świerczak.

Ból jest naszym sprzymierzeńcem – to sposób za pomocą którego, nasz organizm chce nam zakomunikować, że dziej się w nim coś niedobrego, złego niefizjologicznego. A naszym obowiązkiem jest znaleźć jego przyczynę. Jak? Mając chociaż minimalną wiedzę o swoim organizmie i zasadacj jego funkcjonowania.

ból kręgosłupa
Kręgosłup

Kręgosłup składa się z:

  • 7 kręgów szyjnych
  • 12 kręgów piersiowych
  • 5 kręgów lędźwiowych
  • 5 kręgów krzyżowych (zrośniętych, tworzących kość krzyżową)
  • kość guziczna (3-5 kręgów zrośniętych ze sobą)

Bóle pleców lub okolicy lędźwiowej. To najczęstsze skargi pacjentów w praktyce medycyny ogólnej. Zajmują one drugie miejsce (po schorzeniach oddechowych) pod względem częstotliwości zwracania się o pomoc medyczną.

Ból pleców można podzielić na pierwotny i wtórny. Ból pierwotny – związany ze złym funkcjonowaniem stawów kręgosłupa, dysków międzykręgowych, mięśni, ścięgien i wiązadeł. Ból wtórny – związany z traumatycznymi urazami kręgosłupa, procesami nowotworowymi i infekcjami, chorobami narządów wewnętrznych, w tym – narządów małej miednicy u kobiet, kobiet z osteoporozą itp.

Główne przyczyny bólu kręgosłupa:

  • wiek
  • choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa
  • przepuklina krążka międzykręgowego
  • złe nawyki życia codziennego
  • przyjmowane pozycje
  • wypadki i urazy traumatyczne
  • ciąża
  • palenie tytoniu
  • skurcz mięśni (ostry lub chroniczny)

Wiek

Fizjologiczny i nieunikniony proces starzenia się.

  • dyski międzykręgowe tracą wodę
  • więzadła ich elastyczność
  • zmniejsza się przestrzeń międzykręgowa
  • ucisk na nerwy

Choroba zwyrodnieniowa stawu krzyżowo-biodrowego. Zwężenie kanału kręgowego.

Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (choroba Bechterewa) – zmiany zwyrodnieniowe dotyczące przede wszystkim stawów i więzadeł międzykręgowych. Rozwój schorzenia prowadzi do nadmiernego skostnienia i zesztywnienia, co w konsekwencji diametralnie ogranicza ruchomość kręgosłupa.

Przepuklina krążka międzykręgowego (dyskopatia).

Ucisk:

  • worek oponowy (objawy neurologiczne)
  • wychodzące korzonki nerwowy (rwa kulszowa)

Złe nawyki życia codziennego:

  • spędzanie wiele czasu za kierownicą samochodu lub przy komputerze,
  • przyjmowanie złych pozycji podczas pracy fizycznej z nagłymi zmianami położenia ciała,
  • nadmierne obciążenie organizmu w sali treningowej lub klubie fitness. Szczególnie w początkowej fazie treningowej,
  • praca siedząca (pracownicy biur) lub stojąca (sprzedawcy, kelnerzy, chirurdzy, reklamujący towary na ulicy),
  • praca na działce,
  • nadwaga (zła dieta).

Skurcz mięśni

  • mięsień – narząd kurczliwy, podstawowy element strukturalny i funkcjonalny narządu ruchu
  • połączony z elementami szkieletu
  • w wyniku skurczów i rozkurczów powoduje ruchy poszczególnych elementów szkieletu względem siebie

Stretching często pomaga w bólu kręgosłupa

Dobre spanie. Materac powinien być sprężysty, nie za miękki, by się nie zapada, ale i nie za twardy. Wstawaj bez pośpiechu. Rano twoje mięśnie są leniwe, kręgosłup nie w pełni zdolny do pracy. Nim wstaniesz z łóżka solidnie się przeciągnij.

Szpilki noś od święta. Wybieraj buty o grubych i elastycznych podeszwach. Za mały lub za duży rozmiar zmusza do nieprawidłowego chodu i obciąża kręgosłup. Nosząc buty na obcasie bezustannie trzeba szukać równowagi i nadmiernie naprężacz mięśnie.

Uważaj przy pracach domowych. Wykonuj je tak, byś nie musiała się pochylać. Dostosuj długość urządów do swojej wysokości.

Bądź mądrym kierowcą. Ustaw siedzenie tak, aby sięgać bez problemu do wszystkich urządzeń niezbędnych podczas jazdy. Rób przerwy w podróży przynajmniej raz na dwie godziny. Pospaceruj, przeciągnij się, wykonaj przysiady. Jeśli nie masz profilowanego fotela, pomyśl o wałku z gąbki wsparcia odcinka lędźwiowego. Zagłówek należy wyregulować tak, by dotykać środkiem potylicy (kość czaszki z tyłu głowy) jego środka.

Były to fragmenty wykładu Agnieszki Świerczak.

Poczuj się bardziej sobą 💜
Bądź zadowolona ze swojego ciała ➤ heart

Zapisz się również poniżej, aby otrzymać darmowego e-booka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tłumaczenie poniższego zdania: Przeczytałam i zgadzam się z polityką prywatności:

Zapisz mnie na newsletter i DARMOWY ebook – Sekrety spalania tkanki tłuszczowej!