Udostępnij i polub mnie 🙂

Późne macierzyństwo

Autorem artykułu jest Abete

Coraz więcej kobiet decyduje się na urodzenie pierwszego dziecka po 30. a nawet 35. roku życia. Wiąże się to przede wszystkim z wydłużeniem czasu młodości, który teraz obejmuje ukończenie studiów, nierzadko na dwóch kierunkach oraz rozpoczęcie kariery zawodowej.

Ma to swoje zalety i wady. Zaletą późnego macierzyństwa jest większa świadomość roli, w jakiej znajdzie się kobieta, kiedy zostanie matką, a często spójniejsze zaplecze materialne. Poza tym dojrzałość przyszłej matki często idzie w parze z dojrzałością przyszłego ojca, dziecko pojawia się więc wtedy, kiedy oboje są pewni decyzji o powiększeniu rodziny i łączy ich stabilna więź. Wadą są trudności z poczęciem dziecka w zaawansowanym wieku oraz bardziej odczuwalne dolegliwości w ciąży, czy w ogóle utrzymanie ciąży i poród. Dlatego lekarze zwracają uwagę na to, że z fizjologicznego punktu widzenia najlepiej pierwsze dziecko urodzić przed 30. rokiem życia, a już doskonale przed 27., a ostatnie przed ukończeniem 35 lat.

Kobieta planująca ciążę bez względu na wiek powinna udać się do lekarza, osoby w bardziej zaawansowanym wieku natomiast powinny się przygotować na bardziej szczegółowe badania. Lekarz zleci wszystkie, które są niezbędne, a także przeanalizuje historię danej kobiety, by móc poprowadzić ciążę nawet u osoby z cukrzycą czy inną chorobą przewlekłą. Jeśli para nie może począć dziecka, tym bardziej będzie potrzebna lekarska konsultacja. Niepłodność dotyka 20% par starających się o potomka, a mówi się o niej, kiedy do spłodzenia dziecka nie doszło pomimo regularnego współżycia bez stosowania antykoncepcji w przeciągu roku. Zdarza się, że w późniejszym wieku mogą się właśnie pojawiać trudności tego typu – są one związane z presją uciekającego czasu i z dużym pragnieniem potomka. Z wiekiem u kobiety mogą się także pojawiać puste cykle, w których nie dochodzi do jajeczkowania, a część jajeczek może być już niepełnowartościowa.

Aby poprawić tę sytuację poza lekarską konsultacją należy odstawić wszystkie używki – papierosy, alkohol, kawę, zadbać o prawidłową dietę oraz wypoczynek i ruch. Kiedy uda się zajść w ciążę ponownie należy się udać do lekarza. Ocenia on stan ogólny organizmu, podaje termin porodu, waży, mierzy i wykonuje USG. Ciąża nawet w zaawansowanym wieku, nie musi stwarzać dodatkowych dolegliwości, wszelkie niepokojące sygnały należy konsultować z lekarzem, ale nie trzeba się za każdym razem zadręczać, że coś jest nie tak. Należy mieć jednak na uwadze, że jest się w grupie ryzyka zagrożonej poronieniem, nie wolno więc zachowywać się nieodpowiedzialnie i należy słuchać zaleceń specjalistów. Przyszła matka nie powinna się przemęczać, długo siedzieć w jednej pozycji, prowadzić samochód przez wiele godzin, czy nosić ciężarów. Należy także unikać szkodliwych potraw, używek, napojów energetyzujących, wzdymających warzyw, przeczyszczających herbatek.

Poród powinien odbyć się w specjalistycznej klinice, w tym przypadku nie warto rodzić w domu, pomimo zalet takiego rozwiązania. Po 30. roku życia zwiększa się ryzyko powikłań okołoporodowych, często też ciąże kończą się po terminie, a noworodki mają objawy przenoszenia. Częściej u tych kobiet wykonuje się także cesarskie cięcie ze względu na słabszą kondycję i współistniejące choroby przewlekłe. Ale dzieci rodzą się zdrowe i silne i nie zauważa się, by charakteryzowała je słabsza kondycja zdrowotna niż dzieci młodszych matek.

Artykuł pochodzi z serwisu
www.Artelis.pl