udo anatomia, czworogłowy uda, mięśnie, ćwiczenia na mięśnie, ćwiczenia na partie mięśni, ćwiczenia na uda, ćwiczenia na pośladki, ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia na odchudzanie, weight loss exercises, abs exercises, thigh exercises, legs ęxercises, ćwiczenia nóg, fitness, trening, workout, ćwiczenia na klatkę piersiową, ćwiczenia na bisepsy, ćwiczenia ramion, chest exercises, back exercises, ćwiczenia plecówBudowa Twojego Uda

 

Dzięki znajomości ogólne budowy anatomicznej Twojego uda będziesz mógł lub mogła łatwo dopasować ćwiczenia do mięśni, które chcesz sobie „wyrobić” :).
Twoje udo jest zbudowane z wielu mięśni.

Najbardziej wysunięty do przodu jest mięsień czworogłowy uda (m. quadriceps femoris), który jest zbudowany z czterech głów: mięśnia prostego udam. obszernego przyśrodkowegom. obszernego boczny i m. obszernego pośredniego.

 

Mięsień czworogłowy jest jednym z największych i najsilnieszych mieśni ciała człowieka.

Jego główna funkcja to prostowanie kolana i zginanie stawu biodrowego (m. prosty uda).

Mięsień ten odpowiada za równowagę ciała (pełni funkcje statyczną) i pracuje np. podczas stania (kiedy środek ciężkości przesuwa się do tyłu), w czasie marszu, wchodzenia pod górę, schodzenia w dół.

Po stronie bocznej uda (zewnętrznej) jest położony m. napinacz powięzi szerokiej (m. tensor faciae latae). Jego najważniejszym zadaniem jest odwodzenie uda (przesuwanie w bok), ale oprócz tego rotuje je i zgina staw biodrowy.


Natomiast po stronie przyśrodkowej uda (wewnętrznej) znajdują się m.in. mięśnie:

  • m. przywodziciel długi (m. adductor longus)
  • m. przywodziciel wielki (m. adductor magnus)
  • m. przywodziciel krótki (m. adductor brevis)
  • m. smukły (m. gracilis)

Dzięki tym mięśniom nasze ciało utrzymuje równowagę. Ponadto przywodzą udo (kierują do środka)

Dodatkowo mięsień przywodziciel wielki prostuje staw biodrowy, a mięsień przywodziciel krótki bierze też udział w „zakładaniu nogi na nogę”.

 

mięsień półścięgnisty, mięsień półbłoniasty, m. dwugłowy uda, mięśnie uda, ćwiczenia na mięśnie, ćwiczenia na partie mięśni, ćwiczenia na uda, ćwiczenia na pośladki, ćwiczenia na brzuch, ćwiczenia na odchudzanie, weight loss exercises, abs exercises, thigh exercises, legs ęxercises, ćwiczenia nóg, fitness, trening, workout, ćwiczenia na klatkę piersiową, ćwiczenia na bisepsy, ćwiczenia ramion, chest exercises, back exercises, ćwiczenia plecówTymczasem po tylnej stronie uda znajdują się:

  • m. półścięgnisty (m. semitendinosus)
  • m. półbłoniasty (m. semimembranosus)
  • m. dwugłowy uda (m. biceps femoris)

Działają one na biodro poprzez prostowanie (kierowanie uda w tył) i przywodzenie (kierowanie uda do środka) stawu biodrowego. Dodatkowo zginają kolano i rotują podudzie (m. dwugłowy i półścięgnisty).

 

Źródło: „Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego i fizjoterapii” – Bogusław Marecki

 

Co o tym sądzisz?

komentarzy